arrow_drop_up arrow_drop_down
5 gouden tips voor een geweldig logo ontwerp
5 oktober 2020 

5 gouden tips voor een geweldig logo ontwerp

Een logo laten ontwerpen klinkt als een gemakkelijke taak, toch? Teken een cirkel, typ je bedrijfsnaam in en je bent klaar (wij hebben letterlijk een ontwerper gehoord die precies dat proces suggereert). Helaas werkt het in theorie anders. Hieronder lichten wij 5 belangrijke tips toe die noodzakelijk zijn voor een hoogwaardig logo ontwerp.

Gebruik een icoon in je logo ontwerp

Sommige van onze favoriete logo’s ter wereld gebruiken een techniek die wij graag een visuele dubbelzinnigheid noemen. Dit is een overdreven mooie manier om te zeggen dat er twee afbeeldingen in één zijn verpakt door een slimme interpretatie van een concept of idee.

Het logo ontwerp heeft de vorm van een punaise, wat ‘locatie’ of ‘plaats’ suggereert, maar het ziet er ook duidelijk uit als een omgekeerd wijnglas. Een logo ontwerp die deze techniek gebruikt, is slim en gedenkwaardig. Het publiek houdt van het kleine denkspel dat je speelt en zijn daardoor meer geneigd een logo ontwerp te waarderen.

In het verleden hebben we een post met slimme negatieve ruimte logo’s samengesteld, zoals hieronder. Bekijk het als je net zo van dit soort logo ontwerp houdt als wij!

Kleur in je logo ontwerp is van cruciaal belang

Een van de belangrijkste overwegingen bij het ontwerpen van logo’s is het kleurenpalet. Dit is geen oppervlakkige beslissing, omdat kleuren betekenis hebben en ideeën overbrengen. Kleuren kunnen je aanspreken en kan een logo tot leven brengen, daarnaast geeft kleur een logo ontwerp meer context in vorm. Houdt er echter rekening mee dat een goed logo ontwerp veelzijdig is en nog steeds goed functioneert in grijstinten.

Bedenk altijd waarvoor het logo zal worden gebruikt en of de verschillende gebruiksscenario’s verschillende versies vereisen. Wil jij meer weten over kleur in logo ontwerp?

Vermijd een ‘standaard’ logo ontwerp

Om de paar jaar komen er een aantal nieuwe trends op het gebied van logo ontwerp. Wij zijn dol op het bestuderen van ontwerp trends en je zou ons zelfs kunnen voorstellen om op een paar karren te springen om met de tijd mee te gaan. Kleine invloeden van logo trends verwerken in jouw logo ontwerp is nooit verkeerd. Moet je op de hoogte zijn van de nieuwste trends in logo ontwerp en begrijpen wat er goed en slecht aan is? Absoluut. Moet je ze tot op de letter volgen? Absoluut niet.

Zorg dat je logo ontwerp uniek is

Ik geloof niet dat ‘bezitbaar’ een echt woord is, maar je hoort het toch behoorlijk wat in de marketing (marketeers verzinnen graag woorden). Het concept is absoluut belangrijk en sluit nauw aan bij de vorige tip. In plaats van de kudde te volgen en een cliché ontwerp te gebruiken, moet je in plaats daarvan streven naar iets dat uniek herkenbaar is.

Overweeg bij het ontwerpen van een logo of jouw ontwerp niet generiek of uniek is. Is het waarschijnlijk dat anderen iets soortgelijks zullen produceren? Onthoud dat jouw eerste gedachte meestal je meest algemene is (en de eerste gedachte van iedereen). Probeer een paar notitieboekpagina’s te vullen met enkele ruwe schetsen voordat je kiest welke ideeën je verder wilt uitwerken.

Een simpel logo ontwerp is de sleutel tot succes

Wat hebben de meest herkenbare logo’s ter wereld gemeen? De McDonald’s “M”, Nike’s swoosh of de appel van Apple met een hap (of byte) eruit gehaald? Ze zijn allemaal heel eenvoudig. Een goed logo is origineel, maar niet overdreven. Een extreem complex logo ontwerp zal jouw merk er niet verfijnd uit laten zien. Het betekent alleen dat de ontwerper de betekenis van de grafische uiting van jouw bedrijf of merk niet heeft begrepen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies